Slatterknæ / Springerknæ

Slatter syndrom

En af skaderne som ofte ses igen og igen rundt omkring i Danmarks mange fodboldklubber er Slatter Syndrom. Skaden giver sig typisk til kende ved smerter lige under knæet og smerterne kan gå og komme i en periode, men hvis man ikke er opmærksom på problemet kan skaden sætte sig permanent og dermed blive kronisk.

Smerten er mest udtalt på knæskalssenen og det store knogle fremspring øverst på skinnebenet. Osgood Slatter, rammer børn/unge mellem 10-16 år og oftest drenge. De forskellige faktorer der, fremkalder smerterne, er lokal overbelastning af lår musklen. Som pga. væksten i den periode, lettere bliver overbelastet og stram. Der kan også være tale om asymmetrisk fodstiiling eller under ben.

Selvom generne forsvinder spontant efter endt vækst periode, er det vigtigt at der bliver gjort noget, så længe smerterne mærkes. Hvis man ignorerer generne, kan det i værste tilfælde udvikle sig til en kronisk lidelse, der fortsætter flere år.

Behandling / aflastning

Behandlingen af Osgood Slatter er først og fremmest aflastning fra spring og spark. Dvs. at idrætsudøveren kun deltager indenfor smertegrænsen. Man kan vælge at ligge en tape eller knæstrop lige under knæskallen, som aflastning, dette kan i mange tilfælde tage toppen af generne. Efter træning bør man påligge is.

Så længe der er smerter, bør man ligge is på området et par gange dagligt (9 min.). Man kan også gøre det modsatte og varmebehandle for at øge blodgennemstrømning. Endelig bør man strække lårmusklen jævnligt.

Laser behandling og akupunktur, er effektiv behandling til denne inflamation.